Als je als Brouwers Zink al 33 jaar actief bent, dan heb je dat aan een aantal sterke kwaliteiten te danken. Een daarvan is de logistiek.

Bij Brouwers Zink rijden we al sinds jaar en dag met eigen wagens. Dit is uit noodzaak zo ontstaan. De kwetsbaarheid van onze materialen enerzijds en de lengtes en gewichten anderzijds maken onze orders ongeschikt om aan de gemiddelde transporteur uit te besteden. De gemiddelde transporteur biedt standaard palletvervoer aan en dat is geen oplossing voor ons bedrijf. Het gevolg daarvan is dat logistiek bij Brouwers Zink een echte uitdaging is. Ik hoor wel eens verhalen van klanten die denken dat ze zelf ook wel even wat zink kunnen zetten en verkopen, maar alleen al op het logistiek vlak komt daar wel iets meer bij kijken. In het magazijnproces luistert het proces van orders verzamelen, inpakken en inladen zeer nauw met het transport om het goed tot bij de klant te krijgen. Vandaar dus dat transport bij Brouwers Zink onderdeel is van het integrale logistieke proces.

Vandaag hadden we een oud collega op bezoek die in 2011 ongelukkigerwijs in Oss mocht starten als logistiek manager nadat er een rampzalig slechte voorbereiding door enkele consultants aan was vooraf gegaan. Het project in Oss werd een grote ramp voor Brouwers Zink en het had niet veel gescheeld of Brouwers Zink had niet meer bestaan. Op zo’n moment zie je hoe ongelofelijk belangrijk een goed lopende logistieke proces is voor een bedrijf als Brouwers Zink.

De laatste jaren hebben we bij Brouwers Zink flink verder gewerkt aan het logistieke proces. Ons Warehouse Management Systeem functioneert goed in Maasmechelen, maar het heeft een tijdje geduurd voordat de discipline goed bij de mensen tussen de oren zat om het systeem consequent te gebruiken.

Ook aan de transportzijde blijven we verder kijken hoe we het beter kunnen maken. Onze chauffeurs staan zeer goed aangeschreven bij onze klanten. Vandaar dat we het stukje externe transport dat we nog hadden, nog verder hebben afgebouwd naar praktisch nul. Om dit mogelijk te maken rijden we inmiddels met een extra wagen rond en heeft Jack ons permanent versterkt als chauffeur. Vanuit Gouda rijdt Johnny ook de nodige ritten in de Randstad en zo zijn de wagens van Brouwers Zink weer steeds meer te zien in het straatbeeld.

Na de zomer gaan we enkele wagens vervangen door nieuwe wagens, waardoor ook de uitstraling van het wagenpark weer wat moderner wordt. Verder gaan we kijken hoe we de informatievoorziening naar en van de wagens kunnen verbeteren. Het is immers 2019 en de communicatiemogelijkheden zijn sterk verbeterd.

Dit alles doen we met maar 1 doel: een betere dienstverlening voor de klanten van Brouwers Zink!

Hartelijke groet,

Maurice Kerkhofs