We hebben u in onze nieuwsbrieven goed op de hoogte gehouden over de nieuwbouw in Maasmechelen, zelfs met mooie drone beelden. Die nieuwbouw werd voor de vakantieperiode afgerond inclusief het extra storten van beton in onze overkapte laadruimtes. Ook de aansluitende werkzaamheden rondom de elektra en internet liepen prima door zodat we snel konden doorschakelen naar het opbouwen van de nieuwe magazijnstellingen in het nieuwe distributiecentrum. Samen, maar ook met wat externe hulp, werd de klus geklaard en werd de basisinrichting gerealiseerd. En dat alles gebeurde naast de drukke periode die we zoals altijd in het voorjaar tot aan de bouwvak hadden. Klanten hebben hier gelukkig geen enkele hinder van ondervonden.

Diverse collega’s hebben in de vakantieplanning rekening gehouden met de interne verhuizing van het magazijn vanuit de bestaande hal naar het nieuwe distributiecentrum. Onder leiding van Roel en Tom werd een geweldige klus geklaard tijdens de vakantieperiode, niet alleen om de materialen te verplaatsen naar de nieuwe locaties maar ook om alle voorraden nog maar eens helemaal te tellen om de voorraadadministratie gelijk mee te controleren. Na de bouwvak was alles verplaatst en opnieuw ingericht. Het magazijnteam was positief verrast eind augustus hoe soepel het werken was in de nieuwe distributie omgeving. En dat was natuurlijk ook de insteek: betere werkprocessen in een fijne werkomgeving. Dat is alvast gerealiseerd.

De volgende fase van het project is voor de vakantie in gang gezet: het opbouwen van centrale voorraden van platte daken materialen die wel op voorraad zijn in de filialen, maar nog niet in het distributiecentrum. Dat blijkt een grotere uitdaging te zijn dan gedacht. Voorraden verplaatsen kan vrij snel gebeuren, maar wij kiezen voor een andere aanpak, namelijk om gefaseerd tewerk te gaan door op artikelniveau de hele voorraadinrichting zowel voor het distributiecentrum als voor de filialen goed neer te zetten. Die werkwijze kost ons meer tijd, maar gaat ons op lange termijn beslist verder brengen. We rekenen erop dat we hier nog enkele maanden mee bezig zijn omdat we het stap voor stap doen. Een voordeel van deze geleidelijk werkwijze is dat een klant ook nooit hinder van deze aanpassingen zal ondervinden.

Verder heeft de interne verhuizing in Maasmechelen een zee aan ruimte opgeleverd in de bestaande hal waar de goederen voorheen waren opgeslagen. Die ruimte gaan we goed gebruiken om enerzijds onze balieverkopen in Maasmechelen verder vorm te geven met stellingen bij de eerste poort en anderzijds de inrichting van de productieprocessen nog eens goed tegen het licht te houden. Ook daarin zullen verbeteringen worden gerealiseerd.

Gegeven al deze ontwikkelingen gaan we de feestelijke heropening van Maasmechelen nog even uitstellen. We hadden het aangekondigd voor begin oktober, maar zoals ik het nu inschat zou het beter passen om dit in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar te plannen. Dan kunnen we niet alleen een nieuw distributiecentrum laten zien, maar een distributiecentrum met alle materialen en een compleet heringericht Maasmechelen.

 

Hartelijke groet,

Maurice Kerkhofs

 

Dus graag nog even geduld, maar het gaat beslist nog mooier worden dan wat het nu al is geworden!