“Ook bij Brouwers Zink is het motto: we hebben pas iets verkocht, als de rekening is betaald”.

images-3

Jarenlang was dat geen probleem bij Brouwers Zink. De zeer trouwe klantengroep betaalde nagenoeg altijd de openstaande facturen. Zo nu en dan eens te laat, maar het kwam altijd wel.

Helaas is dit de laatste jaren behoorlijk veranderd, mede als gevolg van de bouwcrisis in Nederland. De nodige trouwe Brouwers Zink klanten hebben tussen 2011 en 2013 hun activiteiten moeten beëindigen. Hier en daar ging dit gepaard met een faillissement van een klant en Brouwers Zink heeft dan ook de nodige facturen hierdoor moeten afboeken en daarmee verlies moeten nemen.

Begin 2014 heeft Brouwers Zink ervoor gekozen om met kredietverzekering door Euler Hermes te gaan werken. Nu dat het einde van 2014 in zicht komt, kunnen we het eerste jaar gaan evalueren. Wat ons zeker goed is bevallen, is dat het ons bewuster heeft gemaakt van de financiële risico’s die worden gelopen. We krijgen immers lang niet elke klant verzekerd en daar waar dat wel het geval is, heeft Brouwers Zink altijd nog een eigen risico. Vandaar dat in de tweede helft van dit jaar eveneens een abonnement is aangekocht om onbeperkt kredietrapporten op te vragen. Daarmee is nog beter inzicht ontstaan in de financiële posities van klanten en prospects van Brouwers Zink. Over het algemeen ziet dat er best goed uit, ook na een aantal lastige jaren in de bouw, en dat is een geruststellende gedachte.

Mocht een klant van Brouwers Zink niet tijdig kunnen betalen, dan is er altijd de mogelijkheid om te praten over afwijkende afspraken. Alhoewel we bij Brouwers Zink nog steeds elke euro goed kunnen gebruiken, zijn we er niet op uit om onze klanten in de problemen te helpen. Klantgericht als we zijn, gaan we graag samen op zoek naar oplossingen. Maar hierin verwachten we wel initiatief van klanten.

Mocht die medewerking van klantzijde uitblijven, dan zullen we ook bij Brouwers Zink de vorderingen uit handen moeten geven. Voor verzekerde klanten loopt dit via Euler Hermes, voor onverzekerde klanten wordt Advocasso ingeschakeld. In beide gevallen wordt ernaar gestreefd om tot werkbare oplossingen te komen, maar in beide gevallen is het ook zo dat Brouwers Zink de regie over het proces kwijtraakt. In alle gevallen zijn daaraan de nodige herinneringen en aanmaningen vooraf gegaan. We hopen dan ook oprecht dat we deze trajecten zoveel mogelijk tot een minimum kunnen beperken.

Het is misschien wel het minst leuke onderdeel van ons werk, het debiteurenbeheer, maar wel een belangrijk onderdeel. Net zoals klanten rekenen op onze tijdige materiaalleveringen, zo rekenen wij als Brouwers Zink op tijdige betalingen als onderdeel van onze liquiditeitsplanning. Met dat geld kunnen wij dan onze leveranciersfacturen weer voldoen, zodat wij probleemloos kunnen blijven inkopen en klanten kunnen blijven bedienen. Een hele heldere cyclus, die uitstekend loopt, als iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt. En dat begint weer steeds beter te gaan, nu dat de groei weer terugkeert in onze economie!

Mochten hierover nog vragen zijn, dan kunt u altijd contact zoeken bij Brouwers Zink. Vraagt u dan naar Gonda Bruls want zij kan u hier alles over uitleggen.