In mijn jonge jaren maakte ik kennis met de vakken economie en handel op de HAVO. Daarin werden een aantal basismodellen uiteengezet waaronder over de waardeketen. In hoofdlijnen werd er een onderscheid gemaakt tussen de functies van de producent, de groothandel en de detailhandel. De producent was hierin uniek in de zin dat hij een product kon maken waaraan behoefte was bij een consument. De groothandel en de detailhandel zorgden ervoor dat de consument dat product ook feitelijk kon kopen.

In de periode tussen toen en nu werd er altijd met scepsis gesproken over de functie van de groothandel. Dat die functie op een dag overbodig zou worden omdat producenten de detailhandel rechtstreeks zouden vinden en daarvoor geen groothandel nodig zouden hebben. Zeker na de opkomst van e-commerce werd er getwijfeld over de toekomst van de groothandel en misschien ook wel de detailhandel. Als ik spreek over toen, toen ik scholier was op de HAVO, dan spreek ik ongeveer over 1986. Laat dat nu net het geboortejaar zijn van Brouwers Zink B.V.

De vraag is dus wat na 36 jaar de reden is waarom die groothandel, Brouwers Zink & Dak inmiddels, nog steeds zo’n prominente rol inneemt in de markt van de zink- en dakmaterialen. De reden daarvoor is gelegen in de basis die ik 36 jaar geleden al leerde. Een producent is in de basis geen goede handelaar (uitzonderingen daargelaten) en investeert daardoor ook niet heel veel in zijn of haar verkooporganisatie. Vertalen we dit naar onze markt dan zijn producenten zoals Nedzink en Icopal daarvan goede voorbeelden. Hun klantenbestand is zeer overzichtelijk met misschien 100 kopende klanten. Ze leveren aan een aantal groothandels en een aantal grotere detailhandels, in ons geval dus dakdekkers. Dat laatste is een natuurlijk gevolg van het feit dat een producent soms denkt dat een groothandel te gemakkelijk zijn geld verdient en een detailhandel denkt goedkoper te kunnen inkopen bij de producent, wat soms klopt en soms ook niet. Als groothandel is Brouwers in staat om dieper in de markt te komen met als gevolg dat zij enkele duizenden klanten (detailhandel en wederverkopers) bereiken.

Om na 36 jaar op dat niveau te zijn gekomen wordt jaar na jaar flink geïnvesteerd in de verkooporganisatie (binnendienst, buitendienst en filialen) maar ook in de logistieke organisatie (voorraadopslag en transport) en is er in de loop van de tijd ook aan inkoopzijde een enorm netwerk opgebouwd waardoor op Europees niveau de beste materialen kunnen worden ingekocht. En uiteraard is er na 36 jaar ook zeer veel kennis en ervaring opgebouwd in het team dat dagelijks uitstekend werk doet in het bedrijf.

Daarbij heeft Brouwers natuurlijk nog een ander groot pluspunt: de maatwerk productie. Een groothandel maakt zijn eigen positie altijd sterker met Value Added Services, oftewel activiteiten met toegevoegde waarde. Door detailhandel (dakdekkers) de maatwerk productie uit handen te nemen van zinkmaterialen (koper, lood, aluminium, plastisol etc.), kunnen zij hun tijd effectiever inzetten bij de consumenten die hun klanten zijn. Zij verdienen hun geld immers op het dak en niet in de werkplaats.

De laatste jaren zijn in de markt echter een aantal interessante overnames te zien. Zo nam het Belgische Koramic, moederbedrijf van Nederlandse producent Nedzink ook de Nederlandse groothandel Zinkunie over. In België was er een omgekeerde overname. Daar nam het Belgische Fedrus, moederbedrijf van Belgische groothandel APOK de Belgische producent VM Building Solutions over. Ook in bitumenland zijn een paar van die voorbeelden de laatste jaren voorbij gekomen. Zo nam de Canadese IKO groep als producent de Nederlandse groothandels Bitasco en Canam Sales over. Het Franse Soprema nam als producent de Nederlandse producent (en groothandel) Troelstra & De Vries over en daar werd groothandel Royal Roofing Materials nog aan toegevoegd. Tot slot heeft Belgische groothandel CPE de handen ineengeslagen met de Nederlandse familie Masterbroek onder de naam MSQ om ook in Nederland door middel van overnames snel de groothandel CPE Nederland op te bouwen. Overigens doet die groep dat ook met detailhandel en dakdekkers in dezelfde groep en dat is een samenkomst die we nog niet eerder zo duidelijk zagen in Nederland.

Deze laatste uiteenzetting van overnames verklaart op een andere wijze de sterke positie van de groothandel Brouwers Zink & Dak. We zijn een van de laatste sterke familiebedrijven die als onafhankelijke groothandel de verschillende producenten in verbinding brengt met de detailhandel en dakdekkers!

We zijn inmiddels een beetje als Asterix en Obelix dat een Gallisch dorpje overeind weet te houden tegen al die sterke Romeinen en dat gaan we ook in 2023 doen!

Met vriendelijke groet,

Maurice Kerkhofs
Directeur