Menig deskundige heeft er al boeken over geschreven: de bedrijfscultuur. En daarnaast zijn er uiteraard  ook de nodige organisatie adviesbureaus actief om bedrijven hierover te adviseren. Dat is natuurlijk ook niet zo gek als je bedenkt dat een bedrijfscultuur de prestaties van een onderneming beïnvloedt en daarmee de resultaten die zo’n onderneming weet te realiseren.

Voor een organisatie adviesbureau werkt het vaak omgekeerd: de resultaten van een onderneming vallen tegen waarna het adviesbureau wordt ingeschakeld om een scan van het bedrijf te maken. Hieruit komt vervolgens vaak naar voren dat er iets niet goed zit in de bedrijfscultuur van zo’n onderneming. Uiteraard zijn er ook de nodige andere mogelijke oorzaken waardoor de resultaten tegenvallen.

Mindset

De wortels van de bedrijfscultuur zitten in de geschiedenis van een onderneming. Het is de “mindset” van het bedrijf en gaat dus over normen en waarden, maar ook over symbolen en rituelen. Het gaat dus nogal diep en is stevig verankerd in wat ook wel ‘de genen, of DNA’ van een bedrijf worden genoemd.

Toen ik in 2010 kennis maakte met Brouwers Zink en ondernemer John Brouwers, kreeg ik al snel een beeld van dit DNA. Zoals ik het kon inschatten was het een DNA dat sterk overeen kwam met mijn eigen DNA en dus mijn eigen normen en waarden. Factoren die eruit sprongen waren eerlijkheid, menselijkheid, respectvol, inzet, deskundigheid en onafhankelijkheid. Met name de laatste factor, de onafhankelijkheid, sprak mij op dat moment heel erg aan nadat ik jaren had gewerkt voor internationale bedrijven waar ik veel hebt geleerd, maar waar ik wel altijd “binnen de lijntjes” moest blijven kleuren.

DNA van Brouwers

In de 9 jaren die ik inmiddels bij Brouwers Zink ben, probeer ik met name twee factoren toe te voegen aan de bestaande bedrijfscultuur; resultaatgerichtheid en sinds een jaar of drie ook innovatie.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit niet meevalt. Een bedrijf dat inmiddels aan haar 33e levensjaar bezig is heeft tijd nodig om zich zo’n veranderingen eigen te maken. Het gaat dan ook met kleine stapjes en dag voor dag worden we beter hierin. Dat we 2018 voor het vijfde jaar op rij afsluiten met een mooie positief resultaat toont aan dat we zeker op de goede weg zijn. Zoals ik al eens eerder in een blog beschreef is dat “good” maar nog zeker niet “great”.

Nieuwe energie

Maar ik ben zeer optimistisch gestemd dat we ook in 2019 goede stappen voorwaarts hierin gaan maken. In een sector die redelijk weinig innovatie kent, beginnen we nu toch serieuze gedachten te ontwikkelen hoe we als Brouwers Zink onze bestaande processen kunnen innoveren. En dat geeft nieuwe energie. Niet alleen voor mij, maar ook voor John Brouwers en de rest van het Brouwers Zink team. Het helpt ons groeien door te leren. Internationale bedrijven noemen dit Continuous Improvement. Een proces van het in verbinding met de medewerkers, klanten en leveranciers continue, doelgericht verbeteren van een onderneming.

Maar deze cultuurveranderingen gaan dus met kleine stapjes, juist omdat Brouwers Zink door haar klanten wordt gewaardeerd om haar bestaande bedrijfscultuur. Het is altijd fijn om mensen te spreken en te horen dat we goed bezig zijn. Er is immers geen betere marketing dan een goede mond op mond reclame in de markt. Een bedrijf als Brouwers Zink is immers sterk afhankelijk van de gun factor van haar klanten.

En daar wordt elke dag weer hard aan gewerkt door de mensen van Brouwers Zink!

Hartelijke groet,

Maurice Kerkhofs